Principii

Am primit un fel de leapsa de la Klausen. M-am gandit la ea, si la cat de mult m-am gandit, parca pe atat nu imi trecea nimic prin minte in momentele alea. Leapsa consta in enumerarea a 10 principii din viata, dupa opinia mea. Sunt prea multe principii care ar trebui respectate. Voi scrie cateva acum, in ordinea in care imi vin in minte. Nu e o lista cu prioritati.

Asadar:

1. Apara, iubeste si respecta pe cei dragi.

Acum mult timp, si anume acum vreo 10 ani, se luase un baiat de fratele meu. Eram mici pe vremea aia. Bogdan, fratele meu, era mai mic de statura decat mine. Acum e mai inalt cu un cap :)) . Baiatul cu care se luase la harta era un golan, cu frati in inchisoare. In fine. Povestea e lunga. Finalul e ca…mi-am aparat fratele atunci, si m-am trezit cu un pumn in gura de mi s-a spart buza de jos :)) . Nu stiu de voi, dar eu as fi capabila de foarte multe pentru a-i proteja pe cei dragi. Cand e vorba de asta, devin dangerous. :))

2. „Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face.”

Exista o zicatoare care in engleza suna asa: „Treat people the way you want to be treated”. Americanii o numesc „the golden rule”, regula de aur. In traducere, ea inseamna „Poarta-te cu altii asa cum ai vrea sa se poarte altii cu tine”. Trateaza-i asa cum ai vrea tu sa fi tratat! Pe romaneste avem aceeasi zicala, dar pe dos: „Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face”.

3. Nu minti!

Minciuna are picioare scurte! Cred ca v-ati convins toti de acest aspect. Mai devreme sau mai tarziu tot te dai de gol, fara sa vrei, fara sa-ti dai seama. Si pentru a nu minti, spune adevarul! Fapta recunoscuta, e pe jumatate iertata!

4. Orgoliu temperat.

„Cine stie cand se vor impaca?! Se iubesc mult, dar amandoi au un orgoliu nemarginit. Au trecut de adolescenta. Inteleg viata mai bine in urma experientelor traite. Stiu cat de pretioasa e fiecare secunda, dar nu renunta la orgoliul care ii caracterizeaza. Sunt certati de o saptamana si jumatate. Se iubesc, dar sufera in tacere. Nici unul dintre ei nu e dispus sa faca vreun pas. Asteapta cu infrigurare un semn de la partener. O lupta care duce unde? La o falsa putere? Si cu timpul care trece ce se intampla? Daca la fiecare cearta trece cel putin o zi in care nu-si vorbesc, si in fiecare luna sunt doua astfel de conflicte, unde se ajunge? Nicaieri. Se pierde timp pretios in care se pot bucura unul de altul, pot rade, se pot iubi, explora, povesti. Pierd atat de mult timp care intr-o clipa poate disparea. Si uite asa a mai trecut inca o saptamana in care nu si-au vorbit. Si inca una si inca una….” * E doar o poveste, pentru a intelege la ce ma refer.

La ce ajuta orgoliul asta? De ce vrem putere? De ce nu ne bucuram pur si simplu de ce avem? De ce nu traim fiecare clipa? De ce ne incurcam de orgoliul care distruge tot in jurul nostru de la cele mai marunte lucruri pana la politica si iubire? De ce nu gandim pozitiv? Tempereaza-ti orgoliul! Fie ca esti implicat intr-o relatie, fie intr-o prietenie. Altfel, dupa ce ca ai tu de pierdut, are si cel de langa tine!

5. Acceptarea opiniilor.

E permis intr-o prietenie sa-ti spui parerea? Ce se intampla atunci cand parerile nu coincid? Prietenii se supara? In ultima vreme am intalnit situatii in care cei implicati cu pareri diferite au ajuns la adevarate conflicte. Eu sunt recunoscuta pentru sinceritate si felul direct in care imi exprim opiniile atunci cand mi se cer. Asta deranjeaza, de multe ori. De ce? Intr-un soi de normalitate interlocutorul ar trebui sa fie pregatit pentru mai multe variante de raspuns la intrebarea pe care a formulat-o. Oare opiniile contradictorii exclud prietenia? Asta e comunicarea? Zilele trecute o prietena m-a intrebat despre un proiect la care a lucrat. Intr-o maniera delicata, constructiva si argumenata mi-am sustinut punctul de vedere. Diferit de ce voia sa auda. S-a suparat. Cred ca din astfel de discutii, cand afli lucruri constructive de la cei in care ai incredere reusesti sa evoluezi. Sau ne place sa fim mintiti? Cred din ce in ce mai tare ca oamenii nu doresc sa auda adevarul. Stiu, doare, dar ajuta la evolutie. Asa ca nu uitati, atunci cand puneti o intrebare fiti pregatiti sa primiti mai multe variante de raspuns. Va fi mult mai usor.

6. Nu judeca oamenii dupa aparente!

Ne dam cu parerea prea repede, inconjurati de concepte firave, frustrari ascunse, idei preconcepute, mesaje subliminale ale copilariei primite de la parinti sau altele. De cele mai multe ori, parerile noastre sunt jocuri ale constiintei care se bazeaza doar pe trecut. Nu stim sa gandim in afara noastra, sa incercam sa simtim ce simt ceilalti. Hai sa facem o schimbare, si poate asa ne dam seama ca oamenii nu sunt asa cum ii vedem prima oara. Nu pune etichete oamenilor la prima vedere! Cunoaste-i mai intai!

7. Fii ambitios si optimist!

Lupta pentru ceea ce vrei sa obtii! Lupta pentru ceea ce iubesti! Lupta, ca sa-ti fie bine!

8. Respecta, iubeste si nu insela pe cel/cea cu care imparti sentimente.

Cum i-am spus si lui Klausen intr-un comment… Eu admir mult barbatul care isi iubeste sotia, implicit familia, si mai presus de asta, il admir pe cel care o RESPECTA! Si cand spun respecta, consider ca am spus TOT ce poate fi inclus in acest aspect, ce tine legat si de fidelitate. E valabil si pentru femei.
„Nu da cu piciorul la ceea ce ai deja langa tine. Nu te gandi ca o sa gasesti ceva mai bun, atata vreme cat ai ceva magic langa tine. Apreciaza la maxim persoana cu care iti imparti sentimentele pozitive. Iubeste-o si respect-o, pentru ca fara ea nu ar mai fi iesit nimic din tot binele asta care te inconjoara in momentul de fata. Fii recunoscator si cinstit. Ofera-i dragoste si iti va da in schimb bucuria de a iubi si de a fi iubit.”
Invatati din aceste cuvinte!

9. Iarta!

Consider ca toti meritam a doua sansa. Acum depinde si de gravitatea faptelor facute.

10. Promisiunile facute, trebuie respectate.

Unii cred ca pot sa promita orice, altii accepta tot ce le asigura zile mai bune, asa cum trebuie sa fie si in cazul multora dintre noi. Daca promiti, tine-te de cuvant! Cei care promit si nu se tin de cuvant, sfarsesc in neputinta si frustrare. Nu arunca cuvinte in vant, doar de dragul de a le spune.

11. Asuma-ti responsabilitatea pentru faptele facute…

…sau in curs de desfasurare. Asta inseamna si maturitate! Nu da vina pe altcineva pentru actiunile tale gresite. E foarte usor si comod sa pasam responsabilitatea altora, asa-i? Dar asta inseamna lasitate!

12. Nu arunca vorbe ‘in vant’.

Nu rosti cuvinte fara sa gandesti inainte (de doua ori, daca e necesar). Cuvintele uneori dor. Cum am spus si la 10, nu arunca cuvinte in vant, doar de dragul de a le spune. Nu spune cuvinte fara sa le stii rostul. Nu spune cuvinte fara sa simti. De exemplu, eu nu as putea spune „te iubesc” sau „mi-e dor de…”, decat atunci cand intr-adevar asta simt! Sunt si alte exemple…

13. Zambeste! Viata e mult mai usoara cand zambesti!

 

***

Stiu, trebuiau 10, dar daca acum imi vin in gand atat de multe…. Cu siguranta sunt si alte principii in viata. Daca voi considerati si altele ca fiind importante, scrieti-le. Daca si mie imi vor trece prin gand altele, le voi scrie.

Leapsa se duce catre oricine vrea s-o ia, in special catre sufletdefemeie si Iulia.

About Delisia

https://coltdesuflet.wordpress.com/
Acest articol a fost publicat în ● De prin lume adunate, ● Read & Learn. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

42 de răspunsuri la Principii

  1. igaveuponlife spune:

    Cate din cele 13 sunt aplicabile?

    • Delia spune:

      Cred ca prima are 100% garantia ca poate fi aplicabila de oricine, nu ?
      Am scris cateva, din punctul meu de vedere. Ceea ce incerc eu sa aplic.
      Tu care consideri ca poate fi aplicabila ?

  2. xaender spune:

    Dreptatea e dumnezeiasca, merita sa mori cu ea in brate ca un mucenic, decât să traiesti ca un vierme.
    O vorba calda nu costa nimic, dar valoreaza nespus. Pentru ca deseori salveaza vieti si suflete!
    Adapteaza-te la schimbare dar nu iti schimba principiile.
    Sunt cateva principii care sunt foarte importante pentru mine. :)

    • Delia spune:

      Fiecare avem propriile principii dupa care ne ghidam in viata. Astea de mai sus le-am scris la general, dar sunt si ceea ce incerc eu sa aplic.

      „O vorba calda nu costa nimic, dar valoreaza nespus. Pentru ca deseori salveaza vieti si suflete!” – Crede-ma ca asa e. O spun din proprie experienta. Au fost momente cand unele persoane nu puteau fi langa mine fizic, dar ma sustineau si incurajau prin cuvinte calde. Iti ridica moralul, si te ajuta sa te ridici la suprafata.

      „Adapteaza-te la schimbare dar nu iti schimba principiile.” – Da. Ai dreptate! Asta e un alt principiu care ar fi trebuie sa-l scriu, deoarece il aplic in realitate.

      Daca mai stii si alte exemple, scrie-le. :) Mi-ar placea sa stiu parerea fiecaruia. Astfel, invatam fiecare cate putin din opiniile altora.

  3. igaveuponlife spune:

    Eu? nu cred ca pot aplica vreunul dintre principiile mai sus mentionate…sau cel putin nu tot timpul, nu in totalitate. Nu ma chinuiesc sa traiesc pe baza unor principii, incerc doar sa nu stau in drum.

    • Delia spune:

      Nu a spus nimeni ca trebuie sa traiesti pe baza unor principii. Dar trebuie sa incerci sa le aplici. Daca ar proceda asa toata lumea, consider ca am trai intr-o lume (aproape) perfecta. Insa perfectiunea nu exista! Dar, daca stai bine sa te gandesti, exista cineva care e in totalitate sincer si capabil sa le aplice ?

    • Delia spune:

      Spune tu un exemplu.. Ceea ce incerci tu sa aplici..

      • igaveuponlife spune:

        Am incercat sa aplic sinceritatea pana am ajuns la concluzia ca minciuna este absolut vitala in foarte multe situatii. Am incercat de asemenea sa imi asum responsabilitatea pentru toate actiunile mele si am ajuns la concluzia ca e bine sa iti asumi responsabilitatea doar in anumite conditii, in rest fiind necesar sa arunci pisica in gradina vecinului.
        Am incercat sa aplic iubirea, dar felul in care o aplic eu nu coincide cu tiparul iubirii, e doar felul meu de a iubi. Cel mai probabil esecul asta e cauzat de primele doua incercari nereusite, respectiv sinceritatea si asumarea responsabilitatii.
        Am incercat sa iert dar nu am reusit sa uit. Practic aici e ca si cum nu am iertat, tragand de absolut fiecare data o linie serpuita din dreptul greselilor pe care a trebuit sa le iert.
        In concluzie, pentru mine nu cred ca se aplica vreun principiu si chiar imi pare rau, dar nu am cum sa schimb asta.

  4. igaveuponlife spune:

    La mine se poate aplica principiul nr 13 daca nu ai pretentia sa zambeasca si ochii :)

  5. xaender spune:

    Si mi-am adus aminte de:

    Cin’ se ia cu mine bine
    Ii dau haina de pe mine
    Cin’ se ia cu mine rau
    Sa-l pazeasca Dumnezeu

    Care s-ar traduce ma respecti te respect, altfel…. :)

  6. klausen1976 spune:

    conceptul de RESPECT mi se pare cel mai importaant. Iti modeleaza comportamentul astfel ca manifestand respect prentru ceea ce merita, iti acorzi respect, in primul rand, tie insuti .
    Iar de aici vine restul ,..
    multumesc pentru efort, Delia
    :)

  7. Delia spune:

    @ igaveuponlife:
    Consider ca toti ajungem la un moment dat sa mintim, pentru a nu ne asuma responsabilitatea. Asta inseamna lasitate, cum am mai spus. Toti spunem minciuni. Insa minciunile inocente, pe care le spunem toti cateodata, sunt greseli care imi inspira cea mai multa indulgenta. Restul nu!
    Eu am incercat sa iert o persoana care a facut mult rau, mie si familiei mele. Si culmea e ca acea persoana face parte din familia mea. Tot imi spun ca am iertat, toti imi spun sa iert, dar nu pot sa uit, pur si simplu. Deci asta inseamna ca, de fapt, nu reusesc sa iert ?

    @ xaender:
    Respect. Dupa cum ai observat, cum a spus si Klausen mai sus, respectul e cel mai important. Cam la asta se rezuma orice tip de relatie. Daca stii sa respecti, restul vine de la sine…

    @ Klausen:
    Placerea a fost de partea mea. Mi-a prins bine acest exercitiu.

    • igaveuponlife spune:

      Daca te incalzeste ca ierti pe jumatate atunci poti sa spui ca ai iertat. Eu sunt genul de persoana care nu iarta in totalitate, deci consider ca nu am iertat.

  8. sedussa spune:

    Principii sunt multe, insa nu toata lumea se ghideaza dupa ele.
    Unii nu au curajul necesar sau pur si simplu nu vor sa ia atitudine in multe situatii. Dupa cum ai zis si tu, multe persoane accepta sa fie mintite doar pentru a nu fi ranite si asta e total gresit. Trebuia sa accepti orice opinie ca sa te poti indrepta si sa poti merge mai departe.
    Si eu sunt o persoana care zice lucrurilor pe nume si nu se ascunde dupa deget si in felul asta ii ranesc pe ceilalti. Prietenii se simt jigniti, au impresia ca nu vreau sa ii sustin, iar ceilalti raman uimiti pur si simplu, dar eu cred ca asa e mai bine.

    • Delia spune:

      Nu ne putem ghida dupa toate deodata. Dar cateva din ele le respectam, fara sa ne dam seama. Nici nu stim cum sa le ‘atingem’ pe toate. Oricum, e imposibil acest lucru.

  9. Andreea's Land spune:

    Deci da,principiile tale sunt de admirat,dar din pacate putini dintre noi chiar le si aplica!Oricum poate candva,o sa ne straduim sa le respectam.
    Ma bucur ca am descoperit blog-ul tau.La o prima rasfoire,scrii niste lucruri interesante!

    O zi cat mai frumoasa!

    • Delia spune:

      Nu stiu cat de curand sau cati dintre noi vom respecta aceste principii. E mai comod pentru unii sa fie asa cum sunt acum, de ex. sa spuna cate o minciuna (toti spunem minciuni, chiar daca sunt cele din categoria ‘minciuni inocente’), sa paseze responsabilitatile altora (ceva gen sa arunci pisica peste gard), sau punem etichete oamenilor la prima vedere (de ex.: esti in autobuz si vezi un tanar care probabil asculta muzica. Observi ca este departe cu gandul, adopta o tinuta lalaie, dezordonata si dezinteresata, si este incercanat. Stii ce-ti vine in gand sa afirmi ? “Ia uite alt drogat” .. Si de fapt, poate ca acel baiat a invatat toata noaptea pentru un examen, iar acum se relaxeaza in acest mod. * Asta a fost doar un exemplu ce mi-a trecut acum prin minte, pentru a te face sa intelegi la ce ma refer) .
      Unele dintre principiile enumerate de mine chiar AR TREBUI respectate! Ar fi si altele…

      Multumesc pentru aprecieri. Bine ai venit pe blog!

  10. madddz spune:

    Foarte adevărate şi, după mine, aplicabile. În ceea ce priveşte respectul, pe zi ce trece îmi pare tot mai important, cu toate că într-o vreme puneam altele şi altele înaintea lui. Probabil mă maturizez:)
    Respectul e un must-have.

    off the record: Mă bucur să aud despre anii tăi de studenţie şi saru-mâna mult că i-ai împărtăşit cu mine. Sunt aproape sigură că voi păţi la fel.

    • Delia spune:

      Sunt aplicabile, dar cati dintre noi o fac ?
      PS: Cu siguranta vei fi de acord cu mine. Vorbim peste 3 ani, cand termini facultatea. :))

  11. igaveuponlife spune:

    „Cati dintre noi o fac” – vorbesti de parca tu o faci in totalitate :)
    Cmon…

  12. iulia spune:

    Mersi mult, Delia, dar o sa zic pas de data asta, mai ales ca niciodata n-am putut respecta in totalitate un principu. Chiar nu as sti ce sa scriu :)) Ma uit acum pe ce ai scris tu, si cred ca n-ar mai fi nimic de adaugat.

    • Delia spune:

      Nici eu nu (prea) am stiut ce sa scriu, insa astea au fost cele care mi-au trecut prin minte si le consider destul de importante, chiar daca nici eu nu le respect in totalitate, desi sunt unele care intr-adevar le respect.

  13. yuri spune:

    Aceeaşi problema am avut-o şi eu, cu cât mă gândeam mai mult cu atât parcă nu-mi venea nimic în minte, acum mi-am dat seamă că mai erau o serie de lucruri pe care trebuia să le enumăr :D

  14. Delia spune:

    @ un nou sens:
    Eu m-am gandit cam 2 zile. E greu, dar nu imposibil. Si stii de ce? Pentru ca ar trebui enumerate foarte multe principii, si poate ca nu poti decide care sunt cele mai importante.

    @ yuri:
    Exact. Acum imi trec prin minte si alte principii. Dar poate le vor scrie altii in locul meu. :) Oricum, si astea sunt destul de importante, nu? :)

  15. anonim spune:

    Iubitul meu mi-a spus odata aceste cuvinte : “Nu da cu piciorul la ceea ce ai deja langa tine. Nu te gandi ca o sa gasesti ceva mai bun, atata vreme cat ai ceva magic langa tine. Apreciaza la maxim persoana cu care iti imparti sentimentele pozitive. Iubeste-o si respect-o, pentru ca fara ea nu ar mai fi iesit nimic din tot binele asta care te inconjoara in momentul de fata. Fii recunoscator si cinstit. Ofera-i dragoste si iti va da in schimb bucuria de a iubi si de a fi iubit.”
    ….care iubit?fostu sau actualu?

    • Delia spune:

      @ anonim:
      Identifica-te.

      • antony spune:

        tu esti sigura ca respecti tot si faci tot ce spui?sti e usor sa dai sfaturi altora dar e mai greu sa iti dai tie;)…….

        • Delia spune:

          @ antony:
          Citeste commenturile de mai sus, ce am discutat cu ceilalti. Raspunsul meu il gasesti acolo. Repet, e imposibil sa existe cineva care sa le aplice in totalitate, insa sunt destule persoane care intr-adevar aplica unele principii de mai sus.

  16. antony spune:

    enumera-mi cateva din alea pe care le respecti tu……te asigur eu ca daca le respecti pe toate tot nu e bine…..din propria experienta……ps…anonim sunt tot eu;) am uitat sa identific mai sus…deci intrebarea ramane valabila…

  17. igaveuponlife spune:

    Antony, propria ta experienta cred ca nu se aplica. Ai spus ca „iubitul tau ti-a spus aceste cuvinte”.
    Nu am nimic cu comunitatea gay, insa cred ca e o relatie un pic diferita. :)
    Nu te supara pe mine, nu am spus-o cu rautate. (Delia, poti edita comentariile, sa stii… adauga niste „minusuri” unde e cazul ca zgarie retina)

  18. Delia spune:

    @ Antony:
    Respect cateva de mai sus, dar n-as vrea sa dau exemplu. Poate unora li se va parea putin ciudat. Dar poti da tu exemple de principii pe care le respecti, daca respecti.

  19. antony spune:

    igaveuponlife……ai inteles gresit;)..eu nu sunt gay……daca nu intelegi ce se vorbeste stai in banca ta….in primul rand citeste bine ce scrie si pe urma da-ti cu parerea;)….

    • Delia spune:

      @ antony:
      Unele lucruri se inteleg gresit. Pentru asta exista comunicare, ca sa se lamureasca orice neintelegere. Asa ca nu trebuie sa fii arogant.
      Nici n-ar fi trebuit sa dau accept la commentul tau. Nu vreau taraboi la mine pe blog. Am aprobat comentariul ca sa vada si igaveuponlife ce ai spus, si poate are si el ceva de afirmat.

  20. Delia, multumesc. As putea sa preiau leapsa ta dar… nu prea as avea ce scrie aici. Adica – principii, sunt destule, aplicate de mine, habar n-am, nici macar unul nu imi vine in minte acum.
    Sinceritatea, diplomatia, grija fata de ceilalti, optimismul, puterea de-a ierta, respectarea cuvantului dat – desigur, toate sunt importante, toate, insumate, fac din cei ce le respecta, Oameni – oameni care merita sa ne scoatem palaria in fata lor. Mi-e teama ca eu respect cu adevarat mult prea putine principii – cam fac ce simt, indiferent ca se incadreaza in norme sau nu. Uite, ce pot sa-ti spun ca respect si nu ma abat de la regula – regula bunului simt. Consider necesar ca toate actiunile mele, gesturi, vorbe, comportament, sa fie insotite de o doza de bun simt. Exact atat cat e necesar.
    O zi minunata sa ai. Si inca o data, multumesc.

    • Delia spune:

      Regula bunului simt consider ca se datoreaza educatiei pe care am primit-o. Sunt importante si aceste principii pe care tu le-ai enumerat, insa cati dintre noi le respecta ?

      Cu placere, Lore. O seara placuta! Deja nu mai e zi. :)

  21. igaveuponlife spune:

    @ delia: Nimic de afirmat.
    @antony: Greseala e a mea, imi cer scuze.

Lasă un răspuns

